Ben je al lid van she.be? Meld je dan aan:
hoofdlettergevoelig en minimum 6 karakters.
Word lid - Wachtwoord vergeten? - Veelgestelde vragen
vorig artikelPopulariteit Jeroen Meus doet wachttijd Luzine oplopen
volgend artikelNiet opdagen in sterrenrestaurant kost 100 euro per persoon
Paarse aardappelen verlagen de bloeddruk. Dat blijkt uit een onderzoek aan de University of Scranton in Pennsylvania.
Heel wat mensen laten aardappelen links liggen omdat ze volgens hen koolhydraten bevatten en calorierijk zijn. Volgens onderzoeker Joe Vinson is dat een fout beeld. Een gekookte aardappel zonder boter of saus bevat maar 110 calorieën. Bovendien zijn ze goed voor het hart.
Voor het onderzoek moesten 18 deelnemers tweemaal per dag zes tot acht kleine aardappelen eten. Hun bloeddruk werd met 3 tot 4 procent verlaagd. Cholesterol en gewicht werden niet beïnvloed door het eten van de aardappelen. De onderzoekers noemen de studie veelbelovend. 14 deelnemers namen namelijk al medicatie om hun bloeddruk te verlagen. Een aardappeldieet zou hen nog meer kunnen helpen.
Aardappelen bevatten ook heel wat vitaminen en gezonde stoffen, namelijk net zoveel als broccoli, spinazie en spruitjes. De antioxidanten werken wel alleen bij gekookte aardappelen. Frituren vernietigt de 'gezonde' ingrediënten.
Het onderzoek werd gevoerd met paarse aardappelen, maar witte of rode aardappelen zouden evenveel effect hebben.
Beeld: Photonews
Er zijn nog geen reacties op 'Aardappelen zijn goed voor hart en bloeddruk'.
Registreer je snel en gratis op SHE.be en ontvang onze leuke nieuwsbrief.
Bert van The Voice ziet er slanker dan ooit uit. De kilo's smelten weg sinds hij een maagoperatie he…
Steven Groeninck deed met 'Art Kwizien' een gooi naar een eigen restaurant in he…
Peter Goossens werd onlangs gedegradeerd naar de 42ste plaats in de top 50 van Beste restaurants ter…
Sergio Herman scheert hoge toppen met zijn driesterrenrestaurant 'Oud Sluis', maar stiekem denkt hij al een sluiting of overname van de zaak. Hij behaalde er 20/20 mee in de GaultMillau, hij gooide er hoge ogen mee in de top 50 van beste restaurants, maar nu denkt S Lees Verder
Lien Willaert is stilaan op een punt gekomen dat ze niet langer wordt aangesproken als 'de vrouw van Jan Verheyen', maar wel als 'de vrouw van de succesvolle kookboeken'. En terecht: ook haar nieuwe kookboek is een schot in de roos. Na Willaerts drie eerste bestsel Lees Verder
Vergeet oesters, gember en chocolade, want yoghurt is het beste afrodisiacum. Dat beweren enkele Amerikaanse onderzoekers die opmerkten dat mannelijke muizen meer aantrekkingskracht hadden op muizen van het andere geslacht na het eten van yoghurt. "De dieren voele Lees Verder