aanmelden

"Plantaardige voeding kan overgewicht bij kinderen voorkomen"

plantaardige voeding kan overgewicht bij kinderen helpen voorkomen
plantaardige voeding kan overgewicht bij kinderen helpen voorkomen
9 juni 2010 -

Een plantaardige voeding kan een goede manier zijn om overgewicht bij kinderen te voorkomen. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het toonaangevende American Journal of Clinical Nutrition. Een gezond gewicht op jonge leeftijd helpt volgens de onderzoeksresultaten bovendien tegen gezondheidsproblemen op latere leeftijd.

Wereldwijd heeft 10% van de kinderen te kampen met obesitas of overgewicht. Dit heeft negatieve gevolgen op verscheidene andere gezondheidsaspecten tijdens zowel de kindertijd, puberteit als op volwassen leeftijd. Zo is obesitas de grootste risicofactor voor het ontwikkelen van diabetes type 2. Bovendien blijkt uit studies dat tot 80% van de obese adolescenten een verhoogde kans heeft om de rest van hun leven obees te blijven. Dit maakt de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen één van de belangrijkste uitdagingen binnen de huidige gezondheidszorg.

Epidemiologisch onderzoek laat zien dat vegetariërs over het algemeen slanker zijn en een lagere BMI hebben dan niet-vegetariërs. Vegetarische mannen wegen gemiddeld 7,7 kg minder, bij vrouwen is dat gemiddeld 3.3 kg minder. Dit komt overeen met een BMI-score die 2 punten lager ligt.

Een vegetarische voeding moet bij kinderen wel op de juiste manier worden samengesteld. De behoefte aan bepaalde voedingsstoffen, zoals ijzer en calcium, is namelijk in de kindertijd groter dan op volwassen leeftijd. Toch kan men die stoffen ook perfect binnenkrijgen via een plantaardige voeding. Volgens de onderzoekers zou vegetarisme bij kinderen hen op termijn kunnen helpen om obesitas bij deze jonge bevolkingsgroep te bestrijden.

Wat vind jij?
Jouw mening

Er zijn nog geen reacties op '"Plantaardige voeding kan overgewicht bij kinderen voorkomen"'.

Dieetweetjes... die je eigenlijk niet wilt weten

dieetweetjes die u eigenlijk niet wilt weten

Van plan op dieet te gaan? Dan lees je best onderstaand artikel niet. Het zou je dieetzin wel eens kunnen wegnemen. Vrouwen volgen zo'n 5 diëten doorheen hun leven. Sommigen gaan nog veel verder en proberen maar liefst 10 verschillende afvalraces uit. Die variatie Lees Verder

Suiker net zo gevaarlijk als sigaretten en alcohol

suiker net zo gevaarlijk als sigaretten en alcohol

Wetenschappers beweren dat suiker even gevaarlijk is voor de gezondheid als sigaretten en alcohol. Suiker, dat vooral overvloedig aanwezig is in frisdranken, veroorzaakt namelijk obesitas, kanker, leveraandoeningen en ha Lees Verder

Lightfrisdrank verdubbelt kans op hartaandoening

lightfrisdrank verdubbelt kans op hartaandoening

1 blikje lightfrisdrank per dag. Meer is er niet nodig om na bijna 10 jaar de kans op een hartaandoening te verdubbelen. Dat blijkt uit een studie bij 2.657 proefpersonen. "Lightfrisdranken helpen je niet af van je n Lees Verder

SHE Toppers
Naar mobiele versie van deze site